Emalipintaisen Pehtoori-kahvipannun selkeä muotokieli ja kirkkaat värit tiivistävät suomalaisen designin kultakaudeksi nimetyn 1950-luvun ideologian: valmistaa sekä kaunista että tarkoituksenmukaista – ja ennenkaikkea erilaista kuin ennen.
Antti Nurmesniemi (1927 – 2003) oli suomalainen sisustusarkkitehti ja yksi Suomen muotoilun suuria nimiä.
Huhtikuussa 1957 Galleria Artekin näyttelyssä ensiesitellyn valurautaisen, emalipintaisen Pehtoori-pannun syntyyn vaikuttivat merkittävästi suhdanteet: Wärtsilä-yhtymä tilasi Nurmesniemeltä kahvipannun, koska sen suuri valurautatehdas ei saanut autoteollisuudelta tarpeeksi tilauksia. Wärtsilä saatoi myös haistaa oivallisen markkinaraon. Elämä alkoi siirtyä maaseudulta kaupunkeihin, jolloin käyttötavaratkin luontevasti uusiutuivat ja muuttuivat muodoiltaan urbaanimmiksi.
Muodoltaan Pehtoori oli modernin funktionaalinen: reilunkokoisesta kahvasta saa tukevan otteen, ja se on tarpeeksi etäällä pannun kuumasta kyljestä. Näin kädensija ei kuumentunut liedellä, joka tuolloin usein oli kaasuliesi. Kirkkaat värit toivat arkeen iloa ja tulevaisuudenuskoa. Viisikymmentäluvun lopulla ei vielä ollut värikkäitä astioita joita voitiin käyttää sekä hellalla että pöydässä. Kahvikannua valmistettiin punaisena, sinisenä, keltaisena, valkoisena ja mustana. Kaksilitraisen Pehtoorin lisäksi valmistettiin litran vetoista Pikku-Pehtooria.
Nykyisin moni keräilijä on riemusta suunniltaan, löytäessään vanhan ja jo legendaariseksi muodostuneen Pehtoorin.
Päivitysilmoitus: pehtoori pannu | keittiokalusteet24.com